למה ילדים עם הפרעת קשב נוטים לשכוח דברים בסיסיים – ומה אפשר לעשות עם זה?!
- משפטים בקשב
- 7 בפבר׳
- זמן קריאה 3 דקות
עודכן: 11 בפבר׳
"איך שוב שכחת את הילקוט בבית?"
"כמה פעמים אני צריך להגיד לך לשים נעליים?"
"הפלאפון היה ביד שלך לפני שנייה! איך הצלחת לאבד אותו?"

אם המשפטים האלה מוכרים לך? ייתכן שאולי יש לך בבית ילד עם ADHD. אחת התופעות הכי מתסכלות עבור הורים היא שכחה בלתי נגמרת של דברים שנראים בסיסיים לחלוטין – חפצים, הוראות, מטלות יומיומיות, לפעמים אפילו דברים שאמרת לפני חמש שניות.
ילדים עם ADHD יכולים להיות חכמים, יצירתיים ומלאי פוטנציאל, אבל בכל מה שקשור לזיכרון ומשימות יומיומיות, זה לפעמים נראה כאילו הם חיים במימד אחר.
ולפני שאתם מתייאשים – חשוב להבין: הם לא עושים את זה בכוונה.
זו לא עצלנות, לא חוסר אכפתיות, ובטח לא חוסר משמעת. המוח שלהם פשוט מתפקד אחרת.
אז למה ילדים עם ADHD שוכחים כל הזמן?
הכירו את זיכרון העבודה – היכולת של המוח להחזיק מידע לזמן קצר עד שנוכל לפעול לפיו. לילדים עם ADHD, זיכרון העבודה פשוט חלש יותר. המידע שהם אמורים להחזיק בראש (למשל: "לך להביא את התיק מהחדר ואז תנעל נעליים") מתאדה מהמערכת תוך שניות. זה כאילו שהמוח שלהם מחזיק דלי עם חורים – מידע נכנס, אבל הוא גם מהר מאוד מטפטף החוצה.
🔹 הילד כן שמע אתכם – אבל עד שהוא מספיק לפעול, המידע פשוט נמחק מהראש שלו.
🔹 זה לא שהם "לא מקשיבים" – המוח שלהם פשוט לא שומר על המידע בצורה יציבה כמו אצל ילדים אחרים.
וזה בא לידי ביטוי ב-כל תחומי החיים:
✔ שכחת חפצים – תיק, מעיל, מחברת, נעל אחת (כן, גם זה קורה).
✔ שכחת הוראות – אמרתם לו לעשות משהו, הוא שמע… ואז שכח.
✔ קושי לעקוב אחרי משימות – מתחילים להכין שיעורים… ואז פתאום מוצאים את עצמם משחקים עם העיפרון בלי לדעת איך זה קרה.
📌 המוח של ילדים עם ADHD פשוט לא "מתעד" מידע באופן טבעי. לכן ציפייה שהם "פשוט ייזכרו" מובילה בעיקר למעגל של תסכול.
ההורה מרגיש שהילד "לא מקשיב" או "לא מתייחס ברצינות",הילד מרגיש שהוא "תמיד מסתבך בצרות בלי שהתכוון",ובסוף שניהם כועסים ומתוסכלים, למרות שאף אחד מהם לא באמת אשם.
הציפייה שילד עם ADHD "פשוט יזכור" או "יתרכז יותר" היא לא ריאלית – המוח שלו לא בנוי לעבוד ככה.
למה זה קורה? איך ADHD משפיע על הזיכרון?
1️⃣ בעיה במיקוד תשומת הלב
ילדים עם ADHD קולטים המון מידע בבת אחת, אבל לא יודעים למה לתת עדיפות.
לדוגמה:אתם אומרים לו: "לך להביא את הילקוט."הוא קם, אבל בדרך הוא שם לב לציפור מעניינת בחלון או ראה חלק מעניין בלגו שהוא מרכיב– ובאותו רגע הילקוט פשוט נמחק מהזיכרון.
2️⃣ מוח שמבוסס על ריגושים ודחיפות
המוח של ילדים עם ADHD עובד על דופמין, הכימיקל שאחראי על מוטיבציה ועניין.
המוח שלהם לא מתבסס על "הגיון" או "חשיבות" – אלא על רמת העניין והריגוש.
🔹 אם משהו מעניין, מסקרן, דחוף או חדש – הוא יזכור אותו היטב.
🔹 אם זה משעמם, רוטיני או צפוי – זה פשוט ייכנס מאוזן אחת וייצא מהשנייה.
זו הסיבה שהם יזכרו פרטים מסובכים ממשחק מחשב, אבל ישכחו לקחת מחברת לבית הספר.
זו גם הסיבה שהם מצליחים לעשות דברים "בלחץ של הרגע האחרון" – כי אז פתאום זה נהיה דחוף.
מה זה אומר בפועל?
✔ שיעורי בית? נדחים שוב ושוב – כי אין להם דדליין ברור מספיק.
✔ משימות פשוטות? נמחקות מהראש – כי אין בהן עניין שמפעיל את המוח.
🔹 אם המשימה לא מעניינת – היא לא תתקע בראש שלהם.
🔹 אם היא לא דחופה – היא פשוט לא תקבל עדיפות.
3️⃣ קושי במעבר בין שלבים (Task Switching)
אם ילד עם ADHD באמצע פעולה מסוימת, ואז אומרים לו "כשתסיים, לך תשים נעליים",עד שהוא מסיים את הפעולה הראשונה, המשימה השנייה כבר התאדתה מהזיכרון.
4️⃣ הוראות ארוכות לא נתפסות
אם אומרים לילד:"תוריד את הזבל, תארגן את התיק, ואז תביא לי כוס מים."הוא אולי יזכור את הדבר הראשון, ולפעמים גם את זה לא.
🔹 מה יקרה בפועל?
✔ הוא אולי יזכור את הדבר הראשון.
✔ הוא אולי יקפוץ ישר לאחרון.
✔ הוא כנראה ישכח לפחות חצי מהמשימות בדרך.
הילד לא שוכח בכוונה – הוא פשוט צריך עזרה לזכור
✔ זה לא חוסר כבוד – זה פשוט מבנה מוחי אחר.
✔ במקום לצפות שהוא "יזכור לבד" – בואו ניצור לו מערכת שעוזרת לו לזכור.
✔ פחות כעס, יותר הבנה ושיתוף פעולה.
כי כשההורה מבין איך המוח של הילד עובד – הכול משתנה.